PORTAL RASMI
JABATAN PERDANA MENTERI
AGENSI PENGURUSAN BENCANA NEGARA

Program dan Aktiviti

Yeoh slams ‘foolish’ approvals for development near flood retention ponds

PETALING JAYA:
 Federal territories minister Hannah Yeoh has described the previous government’s decision to approve development in flood retention pond areas as “foolish” and a threat to public safety.

Yeoh said Kuala Lumpur had lost 70% of the areas intended to mitigate flooding, and the capital now lacks sufficient land to serve as an alternative buffer against such disasters.

She said she was puzzled as to how such approvals could have been granted as they clearly put residents’ safety at risk.

“The decision to hand over flood retention ponds to developers and reduce water bodies by 70% was an unwise one. I can say this was a foolish decision,” she was quoted by Berita Harian as saying after an event in Kuala Lumpur today.

“Why? Because we know Kuala Lumpur does not have enough land and we are constantly facing floods. “Now, every time it rains, we face flash floods in Kuala Lumpur.”

Yeoh also said she wanted to set up a meeting with the Malaysian Anti-Corruption Commission after its recent investigation into approvals for development near flood retention ponds in Kuala Lumpur found no elements of corruption.

On Tuesday, Yeoh had said the capacity of Kuala Lumpur’s flood retention ponds had shrunk to about 30% of their original size.

She said the reduction had been caused by the alienation of 17 land lots within the Jinjang and Batu retention pond zones to developers since 2015.

She also said Kuala Lumpur City Hall would not approve planning permission for any development application on flood retention pond land until conditions stipulated by the department of irrigation and drainage were fully complied with, to ensure that the ponds’ original function and maintenance access were preserved.

Putra Heights explosion report now with federal government: Amirudin

KUALA LUMPUR – The Selangor State Government has forwarded the investigation report on the Putra Heights gas pipeline explosion in Subang Jaya to the federal government, following its completion by the Independent Committee last month.

Selangor Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari said the submission came after the committee presented its findings to the state authorities, Bernama reported.

“In the past month, I have submitted it to the federal government (now) just waiting for feedback. If there is feedback, I will submit it (to the public),” he said during a press conference at Universiti Teknologi Malaysia (UTM), where he officiated the Siswa Kita Selangor South Zone Roadshow.

Amirudin was responding to questions regarding the status of the Independent Committee’s report. He added that public disclosure of the report would follow once federal approval is received.

According to him, the findings could serve as a reference to prevent similar incidents in the future and guide necessary follow-up measures.

The eight-member Independent Committee was chaired by Dr Khamarrul Azahari Razak, a senior research fellow at the Disaster Prevention and Preparedness Centre (DPPC) of the Malaysia-Japan International Institute of Technology (MJIIT), UTM.

Amirudin previously noted that the panel, endorsed by the State Executive Council (MMKN), comprised professionals with expertise in slopes, hills, and oil and gas matters. They had also reviewed technical reports issued by the police, fire brigade, and the Department of Occupational Safety and Health (DSHH).

The explosion on April 1 last year affected 1,254 people from 308 families, destroying 87 houses and causing damage to another 148 properties. – May 16, 2026

34 keluarga dipindahkan ke PPS akibat banjir kilat di Pontian

PONTIAN – Seramai 80 mangsa daripada 34  keluarga dipindahkan ke dua Pusat Pemindahan Sementara (PPS) susulan banjir kilat yang melanda beberapa kampung di daerah ini selepas hujan lebat berterusan sejak petang tadi.

Keluarga

Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Daerah (JPBD) Pontian berkata, dua PPS yang dibuka ialah di Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Durian dan SK Penerok pada pukul 7 malam tadi.

Menurutnya, PPS SK Sungai Durian menempatkan seramai 69 mangsa daripada 29 keluarga membabitkan penduduk Kampung Sungai Durian, Kampung Baru, Kampung Chokoh Laut dan Kampung Tanjung Piai.

“Manakala PPS SK Penerok pula menempatkan 11 mangsa daripada enam keluarga melibatkan penduduk Kampung Sungai Buntu dan Kampung Penerok,” katanya dalam satu kenyataan malam ini.

Katanya, pelbagai agensi di bawah JPBD Pontian telah digerakkan sejak petang bagi memastikan urusan pemindahan dan pembukaan PPS berjalan lancar.

Antara agensi terlibat ialah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) selain penghulu mukim dan ketua kampung.

“Urusan pendaftaran mangsa dijangka selesai malam ini bagi membolehkan bantuan segera disalurkan kepada semua mangsa banjir,” katanya.-KOSMO! ONLINE

47 mangsa banjir air pasang besar dipindahkan di Kuala Muda

SUNGAI PETANI: Seramai 47 mangsa daripada 25 keluarga dipindahkan ke pusat pemindahan sementara (PPS) selepas Kampung Huma di Mukim Merbok dilanda banjir akibat fenomena air pasang besar, semalam.

Menurut laporan Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Kuala Muda, PPS di Dewan Orang Ramai Kampung Sungai Pial dibuka kira-kira pukul 4 petang bagi menempatkan mangsa terjejas.

Timbalan Pegawai Pertahanan Awam Daerah Kuala Muda, Leftenan (PA) Zakiyah Md Akhir berkata, daripada jumlah keseluruhan mangsa, seramai 11 lelaki dewasa dan 22 perempuan dewasa dipindahkan selain enam kanak-kanak lelaki, tujuh kanak-kanak perempuan serta seorang bayi lelaki.

Turut direkodkan ialah seorang warga emas lelaki dan sembilan warga emas perempuan yang ditempatkan di PPS berkenaan.

“Keadaan cuaca semasa adalah baik dan tiada hujan dilaporkan setakat ini. Tiada perubahan jumlah mangsa di PPS,” katanya di sini, hari ini

Setakat ini, keadaan banjir dilaporkan terkawal namun pihak berkuasa terus memantau situasi semasa berikutan fenomena air pasang besar yang melanda kawasan pesisir daerah tersebut. – UTUSAN

Banjir di Pontian, 2 PPS dibuka

PONTIAN: Dua Pusat Pemindahan Sementara (PPS) dibuka bagi menempatkan mangsa banjir di Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Durian dan SK Penerok, di sini, hari ini.

Seramai 110 mangsa dari 47 keluarga ditempatkan di PPS SK Sungai Durian manakala 61 mangsa dari 17 keluarga di tempatkan di SK Penerok yang dibuka sejak jam 7 malam tadi.

Seketeriat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Daerah (JPBD) Pontian memaklumkan pembukaan PPS di SK Sungai Durian menempatkan mangsa dari empat kampung iaitu Kampung Sungai Durian, Kampung Baru, Kampung Chokoh dan Kampung Tanjung Piai.

PPS SK Penerok pula menempatkan mangsa dari dua kampung iaitu Kampung Sungai Buntu dan Kampung Sungai Penerok.

"Mangsa dipindahkan di dua PPS berkenaan disebabkan rumah kediaman tidak selamat untuk diduduki kerana dinaiki air, " katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Penafian
Kerajaan Malaysia dan Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) tidak bertanggungjawab di atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi daripada laman web ini.
Hubungi Kami
Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA),
Jabatan Perdana Menteri,
Aras B1, 6 dan 7, Setia Perkasa 5,
Kompleks Setia Perkasa,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502 WP Putrajaya

T: +603 8870 4800
F: +603 8870 4848
E: admin@nadma.gov.my
G: 2.937323, 101.704762
Statistik Pengunjung

Search