PORTAL RASMI
JABATAN PERDANA MENTERI
AGENSI PENGURUSAN BENCANA NEGARA

Berita

Pantai Timur kembali dilanda banjir

KOTA BHARU: Hujan lebat di Pantai Timur menyebabkan beberapa kawasan di Kelantan dan Terengganu dinaiki air sejak semalam.

Antara kawasan terlibat di Kelantan membabitkan Jajahan Tanah Merah seperti Bendang Nyiur, Kelewek, Batu Gajah, Manal, Gual Ipoh, Manal, Barol Pial, Batu 8, Batu 5, Batang Merbau, Jedok Tua dan Felda Kemahang manakala di Kuala Krai pula membabitkan beberapa kawasan di Bukit Sireh, Lubuk Simpul dan Keroh.

Pengarah Angkatan Pertahanan Awam (APM) negeri, Kolonel (PA) Mohd. Adzhar Mujab berkata, setakat ini pusat pemindahan sementara (PPS) Sekolah Kebangsaan (SK) Lawang, Tanah Merah mula dibuka untuk mangsa banjir.

“Banjir ini berpunca daripada hujan lebat yang luar biasa di sekitar Tanah Merah dan Kuala Krai sejak pagi semalam. Penduduk diingatkan supaya berpindah PPS serta ke tempat yang lebih selamat sekiranya paras air semakin meningkat yang boleh mengakibatkan bahaya,” katanya ketika dihubungi semalam.

Di Terengganu, hujan lebat berterusan sejak semalam menyebabkan beberapa buah kampung di Hulu Terengganu dilanda banjir yang menyaksikan ada penduduk berpindah ke PPS.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan Kampung (JPKK)  Peneh, Che Khalid Jusoh berkata, sehingga kini, seramai 27 penduduk daripada 10 keluarga di kampung berkenaan berada di PPS setelah rumah mereka dinaiki air.  

“Paras air menunjukkan penurunan petang ini namun memandangkan hujan masih berterusan, kita siap sedia hadapi sebarang kemungkinan berlakunya pertambahan jumlah mangsa,” katanya ketika dihubungi semalam

Sementara itu, antara kampung-kampung lain lagi yang turut dinaiki air ialah Kampung Betong, Kampung Pengkalan Ajal, Kampung Pelandan, Kampung Basung, Kampung Peroh, Kampung Kuala Menjing serta Felcra Bukit Kapah.

Berdasarkan laporan semasa aras air sungai di Hulu Terengganu oleh JPS Daerah Hulu Terengganu, bacaan di Sungai Peneh, Felda Mengkawang ialah 38.40 meter iaitu  0.9m melebihi aras bahaya, manakala Sungai Tersat, Sekayu di paras 20.72m (0.72m melebihi aras amaran.

Mangsa banjir Kelantan, Terengganu meningkat 1,533 orang

KOTA BHARU: Mangsa banjir di Kelantan dan Terengganu meningkat kepada 1,533 orang setakat pukul 8 pagi ini.

Di Kelantan, jumlah mangsa banjir yang direkodkan adalah seramai 882 orang berbanding 651 orang malam tadi membabitkan 267 keluarga yang ditempatkan di 19 pusat pemindahan sementara (PPS) di tiga daerah iaitu Tanah Merah, Kuala Krai dan Machang.

Jurucakap Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kelantan ketika dihubungi berkata, Tanah Merah merekodkan mangsa paling ramai iaitu 633 mangsa membabitkan 208 keluarga yang berada di 13 PPS, manakala di Kuala Krai 165 mangsa membabitkan 38 keluarga dan Machang 84 mangsa daripada 21 keluarga.

Sementara itu, jurucakap Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Kelantan berkata, Sungai Golok di Rantau Panjang mencatat paras bahaya sehingga pagi ini berikutan hujan lebat berterusan yang melanda negeri ini sejak pagi semalam.

Di Terengganu, jumlah mangsa banjir meningkat kepada 651 orang daripada 177 keluarga di tiga daerah iaitu Hulu Terengganu, Besut dan Kemaman.

Jurucakap Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri memaklumkan, terdapat 17 PPS dibuka di tiga daerah itu ketika ini iaitu 11 di Hulu Terengganu, lima di Besut dan satu di Kemaman.

Sementara itu, Jabatan Pengairan dan Saliran pula melaporkan satu sungai telah melepasi paras bahaya iaitu Sungai Telemong di stesen Kampung Kuala Ping di daerah Hulu Terengganu. Dua lagi sungai pula telah melimpah melebihi paras amaran iaitu Sungai Nerus di stesen Kampung Bukit (Setiu) serta Sungai Tebak di stesen Jambatan Tebak (daerah Kemaman). – UTUSAN

 

 

 

 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Lotus's Malaysia sumbang lebih RM100,000 kepada mangsa banjir

KUALA LUMPUR: Lotuss Stores Malaysia Sdn Bhd (Lotus’s Malaysia) terus komited dalam membantu mangsa yang terkesan banjir baru-baru ini dengan menyalurkan bantuan bernilai lebih RM100,000 menerusi inisiatif #Kitakanjiran. 

Pengarah Eksekutif Khidmat Korporat Lotus’s Malaysia Azliza Azmel berkata usaha itu adalah kesinambungan bagi bantuan misi banjir #kitakanjiran yang dilaksanakan sebelum ini dengan kerjasama Bulan Sabit Merah Malaysia (BSMM) sebagai rakan logistik. 

“Kali ini kita menyediakan 500 pek kit pembersihan diri yang mengandungi kira-kira 20 jenis barang kepada mangsa banjir seperti pencuci pakaian, tisu tandas serta produk kebersihan diri termasuk ubat gigi, tuala, tuala wanita dan lampin bayi.

“Semua barangan ini disediakan mengikut cadangan BSMM yang lebih arif tentang keperluan mangsa banjir,” katanya ketika ditemui pemberita di dataran Lotus’s Kepong di sini hari ini.

Beliau berkata bantuan tersebut akan dihantar ke tiga negeri yang terjejas iaitu Kelantan, Terengganu, dan Kedah dengan barangan tersebut akan dikumpulkan di ibu pejabat BSMM di sini sebelum diagihkan kepada mangsa banjir. 

“Walaupun mangsa sudah pulang ke rumah masing-masing, kami tetap bertekad untuk menyediakan sokongan berterusan dengan menyampaikan kit bantuan ini kepada mereka yang memerlukan,” katanya.

Azliza berkata pek barangan itu sesuai untuk keperluan sebuah keluarga yang mempunyai kira-kira lima ahli keluarga dan ia mampu bertahan hingga sebulan. 

Beliau berkata 50 sukarelawan terdiri daripada warga Lotus’s Malaysia turun padang untuk membantu menyediakan pek dan mengangkat barangan bantuan tersebut sekali gus menyifatkan usaha itu sebagai sebahagian daripada komitmen mereka dalam membantu mangsa yang terkesan banjir.

Pada awal bulan ini, Lotus’s Malaysia bekerjasama dengan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Kelantan dalam menyalurkan bantuan barangan asas dan makanan kepada mangsa banjir di pusat pemindahan sementara (PPS) seperti di Rantau Panjang dan Tumpat. 

Selain itu, Lotus’s Malaysia juga turun padang menghulurkan bantuan di negeri-negeri Pantai Timur bagi membantu 51 rakan sekerjanya yang terkesan dengan bencana itu.

  •  oleh 

Daikin Malaysia hulur sumbangan RM150,000 ringan beban mangsa banjir di Pantai Timur

SUNGAI BULOH: Daikin Malaysia Sdn Bhd menerusi Pertubuhan Bulan Sabit Merah (PBSM) menghulurkan bantuan sebanyak RM150,000 bagi membantu mangsa banjir di Pantai Timur.

Naib Presiden Pengeluaran Daikin Malaysia, Tan Yong Cheem, berkata sumbangan itu sebahagian daripada inisiatif tanggungjawab sosial korporat (CSR) Daikin Malaysia yang berterusan dan menunjukkan komitmen mendalam syarikat untuk membantu komuniti menghadapi kesusahan.

Katanya, pihaknya berbesar hati kerana berpeluang bekerjasama dengan PBSM untuk membantu mangsa banjir kerana ia menunjukkan usaha mereka untuk membantu mereka yang memerlukan.

"Di Daikin, kami komited membantu komuniti yang memerlukan terutama mangsa banjir dalam kejadian baru-baru ini hingga menyebabkan ramai keluarga kehilangan tempat tinggal dan dalam kesusahan.

"Kami berharap sumbangan ini akan membantu meringankan beban mereka termasuk dalam menyediakan makanan, air bersih, bantuan perubatan dan barangan keperluan lain," katanya pada Majlis Penyampaian Cek di ibu pejabat Daikin Malaysia di Sungai Buloh.

Yong Cheem yang mewakili Daikin Malaysia menyampaikan cek itu kepada Setiausaha Agung PBSM, Tuan Haji Hakim Hamzah.

Hargai sokongan korporat

Sementara itu, Hakim berkata, pihaknya amat menyokong usaha syarikat korporat yang berusaha membantu mangsa banjir yang melanda negara.

Katanya, pihaknya amat berterima kasih atas sokongan Daikin Malaysia yang tepat pada masanya kerana bencana banjir telah menyebabkan kesukaran ketara kepada ramai mangsa.

"Dengan setiap bantuan diterima mangsa banjir, tidak kira apa jenis bantuan, ia sudah tentu membantu membuat perubahan dalam kehidupan mereka yang terjejas.

"Usaha oleh Daikin Malaysia dan syarikat korporat lain dalam menghulurkan sumbangan seperti ini sudah pasti akan membantu mereka membina semula kehidupan yang terjejas," katanya.

 

Coway hulur RM300,000 bantu mangsa banjir

Kuala Lumpur: Syarikat pengeluar kelengkapan rumah dari Korea, Coway tampil menghulurkan bantuan RM300,000 buat komuniti yang terjejas oleh banjir kilat, baru-baru ini. 

Langkah ini adalah sebahagian daripada tanggungjawab sosial korporat Coway untuk membantu masyarakat yang terjejas terutamanya di kawasan paling terkesan seperti Kelantan, Terengganu, Kedah serta negeri-negeri lain. 

Sumbangan itu disalurkan menerusi kerjasama bersama Bulan Sabit Merah Malaysia (BSMM) dengan inisiatif untuk menyalurkan bantuan serta-merta kepada lebih 40,000 isi rumah, membabitkan hampir 137,000 mangsa banjir. 

Usaha bantuan ini juga diperluaskan ke 45 pusat komuniti di kawasan terjejas dengan menyediakan sumber dan sokongan penting untuk membantu keluarga serta komuniti setempat dalam proses pemulihan.

Antara bentuk bantuan yang disediakan adalah barangan keperluan asas seperti makanan, produk kebersihan dan peralatan mencuci seperti mesin penyembur air tekanan tinggi, mop, pembasmi kuman dan penyental lantai bagi membantu isi rumah dalam proses pembersihan kediaman serta kawasan persekitaran mereka. 

Dengan kepakaran BSMM dalam pengurusan bencana dan rangkaian sukarelawan yang meluas, kerjasama ini akan memastikan sumbangan disalurkan kepada mereka yang memerlukan. 

Bantuan ini termasuk bekalan makanan, tempat tinggal sementara dan beberapa keperluan asas lain. 

Ketua Pegawai Eksekutif Coway Malaysia, Kyle Choi berkata, kesejahteraan rakyat Malaysia sentiasa menjadi keutamaan mereka. 

"Kami berusaha untuk meningkatkan kualiti hidup melalui produk, namun pada masa yang sama, kami juga bertekad menjadi tulang belakang bagi masyarakat ketika sukar.

"Banjir kilat ini telah menjejaskan ramai individu dan kami berharap sumbangan ini serta kerjasama bersama Bulan Sabit Merah Malaysia, ia dapat meringankan beban serta memberikan kelegaan yang amat diperlukan kepada keluarga yang terjejas." katanya. 

Sebagai syarikat yang komited kepada tanggungjawab sosial, Coway berjanji akan meneruskan usaha ini bagi memastikan rakyat Malaysia terus menerima sokongan yang mereka perlukan dalam mendepani waktu sukar.

 

Penafian
Kerajaan Malaysia dan Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) tidak bertanggungjawab di atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi daripada laman web ini.
Hubungi Kami
Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA),
Jabatan Perdana Menteri,
Aras B1, 6 dan 7, Setia Perkasa 5,
Kompleks Setia Perkasa,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502 WP Putrajaya

T: +603 8870 4800
F: +603 8870 4848
E: admin@nadma.gov.my
G: 2.937323, 101.704762
Statistik Pengunjung

Search