JAKARTA, 26 Sept: Gempa bumi bermagnitud 5.7 yang melanda wilayah Banyuwangi dan Situbondo, Jawa Timur pada jam 4.04 petang Khamis mengakibatkan sekurang-kurangnya 51 bangunan rosak.
Agensi Pengurusan Bencana Indonesia (BNPB) memaklumkan sehingga jam 9.20 malam, kerosakan membabitkan 49 rumah penduduk dan dua rumah ibadat.
Jurucakapnya, Abdul Muhari, berkata gegaran kuat sekitar lima saat menyebabkan orang ramai panik dan bergegas keluar rumah, namun setakat ini tiada korban jiwa dilaporkan.
“Gegaran cukup kuat dirasai di kedua wilayah sehingga membuat orang ramai panik dan kerosakan yang lumayan teruk, tetapi setakat ini tiada mangsa dilaporkan,” katanya dalam kenyataan.
Menurutnya, proses pendataan dan penilaian kerosakan masih dijalankan pasukan tindak balas kecemasan BNPB.
Sementara itu, Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofisika (BMKG) menjelaskan pusat gempa terletak di laut, kira-kira 46 kilometer timur laut Banyuwangi dan 54 kilometer tenggara Situbondo pada kedalaman 12 kilometer, namun tidak berpotensi mencetuskan tsunami.
Sehingga jam 6.58 petang (Waktu Indonesia Barat), BMKG merekodkan 10 gempa susulan dengan magnitud maksimum 3.3.
Pihak berkuasa mengingatkan orang ramai agar berwaspada terhadap kemungkinan gegaran susulan serta menjauhi bangunan yang rosak.
Full-scale emergency drill involving 25 agencies successfully conducted at Miri Airport
- Admin UKK
- Berita
MIRI (Sept 25): A full-scale emergency response exercise involving 25 agencies was successfully conducted at Miri Airport today to test preparedness for an aircraft disaster scenario.
Malaysia Airports Sdn Bhd (MASB) Miri Airport operations chief Anuar Izan Suhainih said the drill simulated the crash of an incoming ATR 500 aircraft on the runway at 11.30am.
The exercise scenario involved 30 people on board, comprising four crew members and 26 passengers, including eight fatalities and 22 injuries, four of which were classified as critical.
“The full scale drill went smoothly and achieved its objectives, although minor shortcomings were identified and will be addressed in postmortem discussions,” he told a press conference following the exercise.
Anuar highlighted that MASB conducts airport disaster preparedness drills annually.
He noted that the main challenge in full-scale exercises involving multiple agencies is ensuring coordinated communication.
“A clear line of communication is vital to avoid any delays as such drills involve many different participants with their respective communication systems,” he said.
The exercise fulfilled requirements set by the International Civil Aviation Organisation, which mandates full-scale emergency exercises at least once every two years.
Participating agencies included MASB personnel, the Civil Aviation Authority of Malaysia (CAAM), Royal Malaysia Police (PDRM), Fire and Rescue Department (Bomba), Airport Fire and Rescue Services (AFRS) counterparts from Brunei Airport, Miri Port Bomba, and the Air Accident Investigation Bureau.
Other participants came from the Health Ministry, hospitals, airlines, Immigration and Customs departments, and other airport stakeholders.
Miri District Internal Security and Public Order chief DSP Sila Kadong added that 22 officers and personnel, including those at the command post, were involved in the exercise.
KUALA LUMPUR: Fasa pasca banjir adalah tempoh paling kritikal bagi mangsa untuk membina semula kehidupan selepas dilanda bencana.
Sehubungan itu, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri mengajak semuak pihak, khususnya sektor swasta dan individu untuk tampil membantu.
Beliau yang turun padang menziarahi keluarga mangsa tanah runtuh dan banjir di Kampung Marahang dan Kampung Mook di Papar, Sabah, berkata selepas bencana, mangsa amat memerlukan memerlukan sokongan untuk membersihkan rumah, membina semula kehidupan serta kembali kepada rutin harian mereka.
Tegasnya, kehadiran pihaknya simbolik komitmen kerajaan untuk memastikan mangsa tidak dibiarkan berseorangan dalam menghadapi kesukaran selepas bencana.
"Saya mahu mereka merasakan mereka tidak pernah ditinggalkan sendirian selepas bencana. Kehadiran kami di sini adalah untuk memberi semangat dan menyampaikan mesej bahawa masih ada harapan untuk mangsa bangkit semula," katanya dalam kenyataan dikeluarkan, di sini hari ini.
Selain sumbangan wang tunai, mangsa menerima bakul makanan berisi barangan keperluan asas, beg makanan serta bantuan barangan lain daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) serta Yayasan Sime Darby.
"JKM telah berada di lapangan sejak hari pertama bencana untuk menyalurkan bantuan segera," katanya meminta lebih banyak pihak pihak tampil menyumbang kepada YKN bagi memperkasa usaha kebajikan kepada kumpulan terjejas dengan setiap sumbangan layak menerima pengecualian cukai.
"Kami berharap sumbangan ini sedikit sebanyak dapat meringankan beban mereka serta memberi kekuatan untuk menghadapi dugaan yang menimpa," katanya.
SUNGAI BULOH: Jambatan di Jalan Gajah 16, Paya Jaras di sini, yang runtuh akibat hujan lebat Ogos lalu, masih belum dibina semula.
Keadaan itu menyebabkan penduduk terpaksa menggunakan laluan sempit di Jalan Gajah 23 sebagai jalan alternatif.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paya Jaras, Datuk Dr Abdul Halim Tamuri, berkata jambatan baharu belum dibina kerana sedang menunggu peruntukan tambahan daripada Jabatan Kerja Raya (JKR).
"Kejadian ini berlaku kira-kira jam 6 petang 8 Ogos lalu, namun masih belum ada pembaikan dibuat.
"Sebagaimana saya tengok (semalam), saya jangka ia sedang menunggu peruntukan tambahan daripada JKR.
"Saya berharap pihak kerajaan dapat menyegerakan peruntukan kepada JKR Daerah Petaling dan pembinaan semula jambatan ini dipercepatkan demi keselamatan serta kemudahan penduduk," katanya kepada BH selepas melakukan tinjauan di jambatan itu, semalam.
Bencana itu diajukan dan dalam perhatian serta tindakan pihak Pejabat Daerah Dan Tanah Petaling, Balai Bomba Dan Penyelamat Sungai Buloh, Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Polis Diraja Malaysia (PDRM) serta pihak yang terbabit sejak 8 Ogos lalu.
Mengulas lanjut, Abdul Halim turut menggesa pembinaan jambatan bailey sementara bagi kemudahan penduduk tempatan serta memberi peringatan kepada penduduk untuk menggunakan laluan alternatif dengan cermat dan selamat.
"Kawasan laluan alternatif adalah laluan di kawasan perumahan yang padat, penduduk perlu lebih berhati-hati," katanya.
Selain itu, Abdul Halim berkata, pihaknya juga mengambil inisiatif jangka panjang untuk menaik taraf infrastruktur di kawasan itu bagi mengelakkan kejadian berulang.
"Sekarang ada projek tebatan banjir Sungai Subang di mana terdapat dua jambatan yang sepatutnya dibina," katanya.
Malaysia perlu ambil kira risiko iklim masa depan dalam perancangan infrastruktur bandar - CDRI
- Admin UKK
- Berita
NEW DELHI: Malaysia perlu mengambil kira risiko iklim pada masa depan seperti kenaikan paras laut dan cuaca ekstrem, dalam perancangan infrastruktur bandar untuk mengelakkan kos baik pulih yang tinggi kelak, menurut sebuah kumpulan penyelidikan bencana antarabangsa.
Penasihat bagi Daya Tahan Bandar, Gabungan Untuk Infrastruktur Tahan Bencana (CDRI), Umamaheshwaran Rajasekar, berkata pergantungan semata-mata pada data sejarah untuk mereka bentuk infrastruktur sudah tidak lagi mencukupi.
Beliau berkata, ia kerana pemanasan global mengubah corak risiko, terutama di bandar pesisir yang terdedah kepada ribut siklon.
"Apa yang kita lihat secara global ialah peningkatan suhu permukaan laut yang meningkatkan kemungkinan berlakunya ribut siklon.
"Bandar-bandar seperti di Malaysia mesti bersedia menghadapi perubahan iklim ini sejak peringkat perancangan serta reka bentuk, dan bukannya bergantung pada penyelesaian selepas pelaburan yang akan menelan kos sangat tinggi," katanya pada sesi taklimat bersama pemberita, kelmarin.
Katanya, Malaysia dan Singapura juga berdepan cabaran serupa apabila urbanisasi pesat menumpukan lebih ramai penduduk serta infrastruktur di bandar.
Beliau berkata, Malaysia boleh mendapat manfaat daripada perkongsian ilmu serantau dengan mempelajari cabaran dihadapi negara lain, sambil turut menyumbangkan amalan terbaik kepada jiran dengan konteks serupa seperti Myanmar, India dan Bangladesh.
"Sesetengah penyelesaian Eropah mungkin tidak sesuai untuk Asia Selatan, tetapi apa yang berkesan di Malaysia boleh juga diterapkan di bahagian lain rantau ini.
"Perkongsian adalah kunci. Malaysia boleh mengelakkan kesilapan yang dibuat di tempat lain, dan terus melonjak ke arah sistem lebih berdaya tahan," katanya.
Beliau mengambil Delhi sebagai contoh di mana CDRI membantu pihak berkuasa mengoptimumkan dana mitigasi banjir bernilai AS$100 juta.
Ia dengan memberi keutamaan kepada projek seperti memulihkan badan air, menjadikan taman sebagai kolam tadahan banjir, serta menggunakan sistem amaran awal berasaskan sensor.
Rajasekar menegaskan perancangan lebih awal bukan saja akan melindungi bandar-bandar di Malaysia, malah meletakkan negara sebagai penyumbang penyelesaian tempatan bagi memperkukuhkan daya tahan di rantau ini.
CDRI ialah sebuah kerjasama antara kerajaan negara-negara, agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), bank pembangunan pelbagai hala serta mekanisme pembiayaan, sektor swasta dan institusi pengetahuan.
Ia bertujuan menggalakkan daya tahan sistem infrastruktur baharu dan sedia ada terhadap risiko iklim serta bencana untuk menyokong pembangunan mampan.
CDRI mempromosikan pembangunan pesat infrastruktur berdaya tahan bagi menyokong matlamat pembangunan mampan dalam memperluaskan akses sejagat kepada perkhidmatan asas, membolehkan kemakmuran dan pekerjaan wajar.
Ia juga menyediakan pelbagai perkhidmatan, termasuk sokongan tindak balas dan pemulihan bencana, inovasi, bantuan pembangunan kapasiti institusi dan komuniti, penyelidikan kolaboratif, laporan penanda aras global serta pangkalan data global mengenai ketahanan infrastruktur dan sektor.