OFFICIAL PORTAL
PRIME MINISTER'S DEPARTMENT
NATIONAL DISASTER MANAGEMENT AGENCY

News

Kebakaran hutan di Hadong Korea Selatan berjaya dikawal pada hari kedua

HADONG (Korea Selatan), 8 April: Kebakaran hutan di daerah selatan Hadong, Korea Selatan, berjaya dikawal sebahagian besarnya pada Selasa, sehari selepas api kembali marak di wilayah yang dilanda kebakaran hutan terburuk dalam sejarah negara itu, bulan lepas.

Kebakaran utama berjaya dikawal di Hadong, kira-kira 290 kilometer tenggara Seoul, menjelang 11 malam Isnin, dengan 99 peratus daripadanya berjaya dipadamkan, menurut Perkhidmatan Perhutanan Korea.

Perkhidmatan perhutanan mengeluarkan tahap tindak balas kebakaran Tahap 2 dan mengerahkan 36 helikopter serta anggota lain untuk memadamkan kebakaran itu, tetapi gagal mengawal api besar sebelum matahari terbenam.

Sejak itu, pihak berkuasa mengerahkan 72 unit peralatan dan 753 anggota untuk meneruskan operasi memadamkan kebakaran sepanjang malam.

Perkhidmatan perhutanan merancang untuk mengerahkan helikopter ke lokasi kejadian sekali lagi selepas matahari terbit.

Sementara itu, 506 penduduk yang terjejas akibat kebakaran telah dipindahkan ke sekolah berdekatan sebagai langkah keselamatan, kata pegawai. – TVS

Petronas Gas terus salur bantuan untuk mangsa insiden Putra Heights

KUALA LUMPUR, 8 April: Petronas Gas Bhd (PGB) telah bertindak mengaktifkan pasukan tindak balas krisis dan kecemasan untuk menggerakkan sumber, termasuk sukarelawan bagi membantu individu dan keluarga terjejas dalam insiden kebakaran saluran paip gas di Putra Heights.

Dalam kenyataannya, PGB berkata sejak hari pertama, lebih 100 kakitangannya menawarkan diri untuk menguruskan agihan makanan di pusat bantuan sementara (PPS).

Pada masa sama, syarikat itu turut menyediakan kira-kira 1,000 pek makanan sehari untuk mereka terjejas di pusat bantuan serta petugas barisan hadapan di lokasi berkenaan.

“Sukarelawan termasuk kakitangan PGB, adalah antara mereka yang pertama membantu Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di PPS itu,” katanya.

PGB berkata dengan mengutamakan aspek keselamatan dan kebajikan mereka yang terjejas, syarikat itu telah bekerjasama dengan hospital terbabit serta Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk menyediakan kemudahan penjagaan perubatan kepada mangsa yang menerima rawatan kecemasan.

Selain itu, PGB turut bekerjasama dengan kerajaan Persekutuan dan Negeri untuk menyalurkan bantuan serta meringankan beban mangsa.

Ini termasuk kerjasama dengan Jabatan Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) dalam usaha menyalurkan bantuan lanjutan, antaranya penyediaan penempatan transit bagi mereka yang memerlukan kediaman jangka panjang.

Menurutnya, bagi komuniti kerugian harta benda sama ada sebahagian atau menyeluruh, PGB dengan kerjasama Prihatin Selangor sudah mengagihkan lebih RM700,000 dalam bentuk bantuan kewangan.

“Setiap isi rumah akan menerima sama ada RM5,000 atau RM2,500 bergantung kepada tahap kerosakan yang dialami,” katanya.

Entiti lain dalam Kumpulan Petronas seperti Petronas Dagangan Bhd dan Yayasan Petronas turut menyumbang pek penjagaan merangkumi bekalan asas untuk keperluan individu serta keluarga terjejas. – TVS

8 kampung terjejas banjir termenung

BATU PAHAT- Seramai 326 mangsa banjir dari lapan kampung di daerah ini ditempatkan di Pusat Pemindahan Sementara (PPS) Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sri Gading, sejak Khamis lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JBPN), Tan Sri Azmi Rohani berkata, 109 keluarga terjejas sehingga pukul 8 pagi hari ini berbanding 326 mangsa daripada 108 keluarga semalam.

“Ini melibatkan Kampung Baharu, Kampung Parit Bekok, Kampung Parit Kaspan, Kampung Parit Samion, Kampung Haji Salleh Ros, Kampung Sri Muar, Kampung Sri Pandan dan Kampung Samian” katanya melalui kenyataan, hari ini.

Beliau yang juga Setiausaha Kerajaan Negeri berkata, Sungai Senggarang, Senggarang di sini sudah melepasi paras amaran 3.25 meter.

Ujarnya, Sungai Batu Pahat pula yang berada di dua lokasi berada pada paras waspada 2.30 meter dan 5.34 meter.-KOSMO! ONLINE

Berita Pasukan Geoforensik JMG di ground zero Putra Heights

PASUKAN Geoforensik Jabatan Mineral dan Geosains (JMG) telah digerakkan ke lokasi kejadian kebakaran paip gas di Putra Heights sejak hari pertama insiden dilaporkan berlaku.

 

Tugasan utama JMG di tapak bencana tertumpu kepada penilaian kestabilan tanah, pengambilan dan analisa sampel geologi serta memberikan input teknikal berdasarkan kepakaran dalam bidang geoforensik.

Menurut hantaran di laman Facebook JMG, penglibatan mereka adalah berasaskan kaedah saintifik dan bukti-bukti lapangan, sejajar dengan pendekatan profesional yang diterapkan dalam menangani situasi-situasi bencana.

“Bidang geoforensik kini menjadi antara keutamaan kami di JMG. Ia melangkaui peranan tradisional ahli geologi yang sebelum ini lebih tertumpu kepada kajian dan pemetaan geologi semata-mata,” jelas JMG.

 

Ketika ini, pelbagai pasukan teknikal daripada jabatan dan agensi berkaitan sedang melaksanakan tugasan masing-masing di lokasi, dengan kerjasama rentas agensi menjadi faktor utama dalam menyokong siasatan dan kerja-kerja pemulihan bencana.

JMG turut merakamkan penghargaan kepada semua petugas barisan hadapan dan mengucapkan Selamat Hari Ahli Geologi 2025 kepada semua warga geologi negara yang terus komited memainkan peranan penting dalam pembangunan dan keselamatan negara.-WILAYAHKU

Datuk Bandar Kuala Lumpur salur sumbangan kepada mangsa ribut Pangsapuri Teratak Muhibbah 2

DATUK Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Maimunah Mohd Sharif telah turun padang bagi meninjau enam unit kediaman di Pangsapuri Teratak Muhibbah 2 yang rosak akiba hujan lebat dan ribut baru-baru ini.

 

Tiada kemalangan jiwa yang dilaporkan berlaku pada insiden Jumaat lalu.

Dalam kunjungan berkenaan, Maimunah turut menyampaikan sumbangan berupa wang tunai kepada setiap ketua keluarga yang terjejas.

 

Bagi tujuan penempatan, semua keluarga akan diberikan unit lain dalam blok yang sama untuk didiami.

Buat masa ini, ke semua mangsa telah ditempatkan di Pusat Penempatan Sementara (PPS) yang disediakan di Dewan Teratak Muhibbah 2.

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) juga akan terus memantau situasi itu dengan memberikan bantuan sewajarnya bagi memastikan keselamatan dan kebajikan penduduk sentiasa terpelihara.-WILAYAHKU

Disclaimer
The Government of Malaysia and the National Disaster Management Agency (NADMA) shall not be liable for any loss or damage caused by the usage of any information obtained from this website.
Hubungi Kami
Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA),
Jabatan Perdana Menteri,
Aras B1, 6 dan 7, Setia Perkasa 5,
Kompleks Setia Perkasa,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502 WP Putrajaya

T: +603 8870 4800
F: +603 8870 4848
E: admin@nadma.gov.my
G: 2.937323, 101.704762
Statistik Pengunjung

Search