PORTAL RASMI
JABATAN PERDANA MENTERI
AGENSI PENGURUSAN BENCANA NEGARA

Berita

Keupayaan loji air Simunjan dinilai semula

Keupayaan loji air Simunjan dinilai semula

SIMUNJAN, 5 OGOS: Keupayaan Loji Rawatan Air Simunjan dalam menampung permintaan bekalan air bersih bagi kawasan sekitar kini sedang dinilai semula berikutan peningkatan keperluan penduduk serta isu gangguan bekalan yang masih berlarutan di beberapa kawasan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simunjan, Awla Dris berkata, lawatan kerja yang diadakan ke loji tersebut pagi ini bertujuan mendapatkan gambaran sebenar terhadap kecekapan operasi sistem rawatan dan agihan air yang sedang beroperasi.

“Loji ini merupakan nadi utama bekalan air bersih di Simunjan. Penilaian keupayaannya penting bagi memastikan ia mampu menampung permintaan semasa dan akan datang, terutama ketika musim kemarau,” katanya ketika dihubungi TVS hari ini.

Beliau berkata, gangguan bekalan air yang masih dialami oleh sebahagian penduduk menandakan perlunya penambahbaikan terhadap sistem sedia ada agar bekalan yang disalurkan lebih stabil dan berdaya tahan.

“Masalah gangguan air tidak boleh dianggap remeh. Kita perlukan pendekatan jangka pendek dan panjang yang praktikal serta segera bagi menjamin kesejahteraan penduduk,” katanya lagi.

Dalam taklimat bersama Jabatan Bekalan Air Luar Bandar (JBALB), Awla dimaklumkan mengenai beberapa perancangan penambahbaikan, termasuk cadangan menaik taraf loji rawatan, penggantian sistem paip lama, dan pembinaan sistem sokongan tambahan bagi memastikan kapasiti bekalan dapat ditingkatkan.

Beliau turut merakamkan penghargaan kepada pihak JBALB, jurutera tapak dan agensi berkaitan yang terus komited dalam usaha memperkukuh sistem bekalan air luar bandar.

“Saya yakin, dengan pelaksanaan yang berkesan dan sokongan teknikal yang kukuh, kualiti hidup rakyat Simunjan akan terus meningkat sejajar dengan kemajuan kawasan luar bandar yang kita sasarkan,” ujar beliau. – TVS

Penafian
Kerajaan Malaysia dan Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) tidak bertanggungjawab di atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi daripada laman web ini.
Hubungi Kami
Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA),
Jabatan Perdana Menteri,
Aras B1, 6 dan 7, Setia Perkasa 5,
Kompleks Setia Perkasa,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502 WP Putrajaya

T: +603 8870 4800
F: +603 8870 4848
E: admin@nadma.gov.my
G: 2.937323, 101.704762
Statistik Pengunjung

Search