PORTAL RASMI
JABATAN PERDANA MENTERI
AGENSI PENGURUSAN BENCANA NEGARA

Pusat Pengurusan Bencana Negara (NDCC)

VISI DAN MISI

Bertindak sebagai Pusat Kawalan Operasi Bencana (PKOB) yang menyelaras maklumat dan tindak balas bencana melibatkan agensi teknikal dan agensi tindak balas.  

 

FUNGSI DAN TANGGUNGJAWAB

 

  1. Menyedia laporan kejadian bencana kepada pihak-pihak berkepentingan.
  2. Melaksana perkongsian maklumat bencana merentasi pelbagai agensi teknikal dan agensi tindak balas.
  3. Memastikan pengoperasian bilik operasi NDCC selama  24 jam setiap hari bagi memantau kejadian bencana.
  4. Mewujudkan jaringan kerjasama dan perkongsian maklumat berkaitan bencana dengan Agensi dalam negara serta antarabangsa.
  5. Mengurus pengumpulan dan penyebaran maklumat serta amaran awal bencana bagi kejadian bencana yang berlaku di seluruh negara.
  6. Memantau pergerakan pengoperasian bencana termasuk pergerakan Pasukan SMART dan misi bantuan kemanusian (Humanitarian Assistance & Disaster Relief – HADR).

 

PERANAN DAN PENCAPAIAN SEMASA

 

  • Menyediakan notis kesiapsiagaan bencana dan amaran bencana.
  • Menyediakan laporan terkini stesen kuarantin COVID-19 seluruh negara.
  • Menyedia laporan terkini kejadian bencana di seluruh negara setiap 4 jam.
  • Menyedia laporan bulanan dan laporan tahunan kejadian bencana seluruh negara.
  • Melaksanakan perkongsian maklumat bencana menerusi portal bencana secara integrasi bersama agensi teknikal.
Penafian
Kerajaan Malaysia dan Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) tidak bertanggungjawab di atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi daripada laman web ini.
Hubungi Kami
Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA),
Jabatan Perdana Menteri,
Aras B1, 6 dan 7, Setia Perkasa 5,
Kompleks Setia Perkasa,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502 WP Putrajaya

T: +603 8870 4800
F: +603 8870 4848
E: admin@nadma.gov.my
G: 2.937323, 101.704762
Statistik Pengunjung
Pengunjung

Search