INSIDEN letupan saluran paip gas di Putra Heights sudah sebulan berlalu, namun masih menimbulkan persoalan undang-undang mengenai tahap kesediaan kerajaan, pihak bertanggungjawab dan apakah langkah kawalan bersesuaian yang perlu dirangka bagi menghadapi bencana perindustrian seperti itu.
Sejumlah 227 rumah dan 365 kenderaan terjejas serta 87 kediaman dilaporkan musnah akibat bencana pada 1 April itu yang menyebabkan mangsa berdepan perjalanan panjang dan rumit bagi mendapatkan pampasan serta sebarang proses pemulihan.
Secara amnya, pemilik rumah boleh mendapatkan pampasan melalui polisi insurans kebakaran. Bagaimanapun, ini hanya boleh dilakukan jika insurans kebakaran rumah dilanggan terlebih dahulu.
Walaupun insurans kebakaran selalunya menjadi prasyarat untuk rumah yang masih di bawah perjanjian pinjaman, pemilik hartanah yang sudah menyelesaikan pinjaman mungkin terlepas pandang insurans kebakaran, menyebabkan mereka terpaksa menanggung sendiri kerugian yang dialami.
Tambahan pula, jika memiliki insurans kebakaran, hanya kerosakan struktur dan pemasangan tetap yang dapat dituntut, manakala barang bernilai tinggi dalam premis seperti komputer riba atau peranti mudah alih umumnya tidak diinsuranskan dan tidak dapat dituntut nilai kerugiannya.
Selain itu, gangguan penghantaran gas di kawasan berkenaan juga menjejaskan operasi di kira-kira 200 kilang berhampiran. Dari segi undang-undang, ini contoh 'kerugian ekonomi tulen' dialami mangsa, iaitu kerugian kewangan secara tidak langsung akibat musibah.
Menurut undang-undang Malaysia ketika ini, kerugian sedemikian tidak dapat dituntut kembali. Ia dapat dilihat menerusi keputusan Mahkamah Persekutuan pada 2018 berhubung kes Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan Batu Kemas Industri & Anor.
Ini secara ketara mengehadkan pembelaan undang-undang untuk industri yang terjejas dan menimbulkan persoalan sama ada undang-undang sedia ada memadai untuk situasi kebergantungan ekonomi zon industri moden.
Perhatian umum mula tertumpu kepada peranan dimainkan pemilik saluran paip, Suruhanjaya Tenaga (ST) serta pihak berkuasa tempatan (PBT).
Beberapa undang-undang utama menggariskan tanggungjawab pihak terbabit menerusi Akta Bekalan Gas 1993 (Akta 501) (Pindaan 2016), Peraturan-peraturan Bekalan Gas 1997, Akta Suruhanjaya Tenaga 2001 (Akta 610) serta Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974 (Akta 133).
Sebagai pemegang lesen membekalkan gas di kawasan terjejas, pemilik saluran paip bertanggungjawab terhadap keselamatan dan penyelenggaraan pemasangan gas di bawah Bahagian III dan VI Peraturan-Peraturan 1997. Setakat ini, tiada sebarang bukti pemilik saluran paip gagal dalam tanggungjawab ini.
Tugas ST pula dinyatakan dalam Seksyen 4(1) Akta 501, termasuk mandat 'untuk memastikan orang awam dilindungi daripada bahaya yang timbul akibat pengagihan, peruncitan atau penggunaan gas'. Sementara itu, tanggungjawab PBT mengikut Akta 133, termasuk pengeluaran permit untuk kerja penggalian di kawasan berkenaan.
Namun, kekebalan statutori mungkin merumitkan sebarang percubaan untuk mengenakan liabiliti terhadap pihak terbabit. ST dilindungi daripada tindakan undang-undang tertentu mengikut Seksyen 37 Akta 501, manakala PBT dilindungi mengikut Seksyen 95(2) Akta 133.
Walaupun kecuaian kontraktor masih menjadi kemungkinan, perlu diingatkan liabiliti undang-undang tidak boleh ditentukan sehingga siasatan selesai. Jika wujud kecuaian, masih menjadi persoalan sama ada pihak kontraktor mempunyai kemampuan kewangan ataupun perlindungan insurans untuk membayar pampasan pada skala ini.
Ini menekankan kepentingan insurans liabiliti mandatori dan sistem kawal selia yang ketat untuk kerja berisiko tinggi berhampiran infrastruktur kritikal. Maka, penting untuk membangunkan undang-undang lebih kukuh bagi menangani kesan tragedi perindustrian seumpama ini pada masa depan.
Insiden di Putra Heights mengingatkan kita bahawa sistem perundangan dan kawal selia di Malaysia perlu bergerak seiring kemajuan infrastruktur serta kapasiti industri. Kita perlu memperkukuh perlindungan, menutup jurang insurans dan memperkasa tadbir urus demi melindungi keselamatan nyawa serta mata pencarian.
Penulis adalah Pensyarah Kanan dan Pengarah Program Doktor Falsafah Undang-Undang di Pusat Pengajian Undang-Undang dan Tadbir Urus, Fakulti Perniagaan dan Undang-Undang, Taylor's University
Tersepit antara kemajuan dan bencana
- Admin UKK
- Berita
BUKAN sahaja dikenali sebagai pusat ekonomi dan nadi kehidupan negara, sebaliknya kawasan Lembah Klang kini seolah-olah sinonim dengan kejadian banjir kilat yang tiada kesudahan.
Setiap kali langit mula mendung dan hujan lebat, keresahan mula menyelubungi penduduk yang sering berdepan kemungkinan banjir kilat melanda.
Apa yang berlaku hari ini bukan sekadar kesan hujan lebat semata-mata, tetapi berpunca daripada kesan perubahan iklim, pembangunan tidak terkawal dan kelemahan sistem saliran bandar.
Tanpa langkah penyelesaian bersepadu, Lembah Klang akan terus terperangkap dalam kitaran bencana berulang.
Ini bukan sahaja menjejaskan harta benda, malah menggugat kesejahteraan ekonomi, kestabilan sosial dan kelestarian alam sekitar.Hal ini sekali gus meletakkan seluruh kawasan Lembah Klang dalam keadaan berjaga-jaga setiap kali berdepan ancaman cuaca ekstrem.
Data Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) menunjukkan peningkatan ketara dalam kejadian hujan lebat luar biasa sejak lima tahun kebelakangan ini.
Corak cuaca kini lebih sukar diramal dengan taburan hujan intensif berlaku dalam masa singkat melebihi keupayaan saliran bandar mengalirkan air keluar dengan cepat.
Di kebanyakan kawasan seperti Kuala Lumpur, Shah Alam dan Klang, sistem perparitan sedia ada dibina berdasarkan andaian taburan hujan purata beberapa dekad lalu. Tanpa penaiktarafan menyeluruh, sistem ini tidak mampu menampung volum air luar biasa yang kini menjadi norma baharu.
Tebatan Banjir (RTB) seperti projek Sungai Klang dan Sungai Rasau pula masih dalam pelbagai peringkat pelaksanaan.
Pakar perancang bandar juga sering menyuarakan kebimbangan mengenai pembangunan pesat di Lembah Klang terutama di tanah rendah dan kawasan tadahan hujan mempercepatkan kesan limpahan air.
Penurapan permukaan tanah secara besar-besaran mengurangkan kadar resapan semula jadi menjadikan air hujan terus mengalir ke sistem perparitan dalam masa singkat.
Isu banjir di Lembah Klang tidak boleh dilihat sebagai masalah satu pihak semata-mata kerana ia melibatkan penyelarasan pelbagai agensi seperti pihak berkuasa tempatan (PBT), Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), syarikat konsesi dan pemaju hartanah.
Kelewatan melaksanakan projek mitigasi, kegagalan penyelenggaraan berkala dan kelulusan projek di kawasan berisiko banjir memburukkan lagi keadaan.
Selain peranan kerajaan, masyarakat juga perlu lebih peka kerana masih terdapat sampah dibuang ke dalam sungai dan longkang yang menjadi punca saluran tersumbat dan mempercepatkan berlakunya banjir kilat.
Sampah tersumbat di longkang dan sungai bukan sahaja mencacatkan pemandangan, malah mengundang musibah yang akhirnya menyusahkan semua orang. Kalau perkara sekecil buang sampah pun kita ambil mudah, jangan hairan kalau banjir kilat terus jadi cerita biasa setiap kali hujan lebat.
Tanpa tindakan agresif memperkukuh infrastruktur saliran, mengawal pembangunan dan menyesuaikan dasar dengan realiti iklim baharu, Lembah Klang akan terus terdedah kepada risiko banjir yang lebih buruk.
Masa depan Lembah Klang masih boleh diselamatkan dan kita berpeluang untuk membina sebuah bandar yang bukan sahaja maju, tetapi juga bersih untuk semua.
Jika kita bersatu hati menjaga bumi dengan ikhlas tidak mustahil banjir kilat akan tinggal sebagai kenangan pahit tidak berulang. Perubahan perlu bermula dari tangan kita sendiri, bukan dari menunggu keajaiban.
Sungai tidak akan bersih sendiri, longkang tidak mengalir lancar tanpa adanya penyelenggaraan dan bencana tidak akan lenyap selagi sikap acuh tak acuh masih menjadi budaya.
*Mohd Izzatul Izuan Tahir ialah Ketua Biro Selangor & KL
SOOK: Daerah Sook, Sabah kini menjadi daerah yang diisytiharkan sebagai kawasan bencana banjir berikutan hujan lebat berterusan sejak semalam yang menyaksikan kenaikan paras air kini dalam kategori bahaya.
Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Daerah (JPBD) Sook, Caroline Benjamin Jiungan berkata, pengisytiharan itu dibuat pada jam 10.30 pagi tadi selain maklum balas yang diterima daripada pelbagai agensi.
“Dengan ini berdasarkan laporan dan maklumat di lapangan yang diterima daripada agensi-agensi dalam JPBD, maka adalah diisytiharkan bahawa telah berlaku bencana banjir di daerah Sook,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Keadaan itu juga katanya telah membawa kepada pembukaan satu Pusat Pemindahan Sementara (PPS) yang ditempatkan di Balai Raya Kampung Molosok Dalit.
Pejabat Daerah Pertahanan Awam (PDPA) Keningau dalam satu kenyataan juga memaklumkan, pihaknya telah pun mengatur gerak anggotanya bagi memindahkan mangsa banjir yang terjejas ke PPS berkenaan.
Pergerakan itu dibuat mulai jam 5.41 pagi tadi yang tertumpu di kawasan terjejas sekitar Kampung Dalit.
Sementara itu, tinjauan di beberapa kawasan sekitar daerah Keningau turut dilanda banjir dan arus deras semalam antaranya di Kampung Ambual dan Bingkor.
PUTRAJAYA - Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF) menzahirkan penghargaan terhadap tindakan segera Malaysia dalam memberikan bantuan kemanusiaan ekoran gempa bumi yang melanda Myanmar baru-baru ini, sambil menyifatkannya sebagai respons yang tepat pada masanya dan memberi kesan besar kepada komuniti terjejas.
Pengarah Serantau UNICEF bagi Asia Timur dan Pasifik, June Kunugi berkata, Pasukan Mencari dan Menyelamat Khas Malaysia atau (SMART) tiba awal di lokasi bencana walaupun ketika cuti sambutan Aidilfitri, dan merupakan antara yang terawal menyertai misi menyelamat.
"Malaysia bertindak pantas menghantar pasukan SMART walaupun dalam tempoh perayaan dan mereka menyelamatkan nyawa.
"Rakyat di lapangan amat menghargai bantuan itu,” katanya dalam temu bual eksklusif bersama Perkhidmatan Berita Antarabangsa Bernama di sini.
Kunugi berkata, tindakan pantas Malaysia, bersama pasukan dari Thailand dan China menunjukkan betapa pentingnya sokongan antara rakyat dan kerjasama serantau ASEAN dalam menghadapi bencana alam.
Beliau yang sebelum ini mengetuai Pejabat Negara dan Wilayah UNICEF di Myanmar berkata, ramai kakitangan UNICEF di negara itu turut terkesan secara langsung, termasuk yang kehilangan tempat tinggal akibat bencana berkenaan.
Beliau turut menyuarakan penghargaan kepada Thailand dan China atas bantuan yang diberikan, sambil menekankan bahawa solidariti seperti ini mencerminkan pentingnya kerjasama serantau ketika berdepan krisis.
Dalam kejadian gempa bumi berukuran 7.7 pada skala Richter yang melanda Myanmar baru-baru ini, satu kontijen SMART seramai 50 anggota digerakkan ke Naypyidaw untuk melaksanakan operasi mencari dan menyelamat dalam keadaan mencabar, termasuk gegaran susulan serta kerosakan infrastruktur.
Gempa bumi itu menyebabkan kemusnahan besar, termasuk di Mandalay dan kawasan sekitarnya, dengan lebih 1,600 orang terkorban manakala lebih 3,400 lagi cedera.
Gegaran turut dirasai di luar sempadan Myanmar dan menyebabkan kerosakan struktur serta korban jiwa di negara jiran seperti Thailand, khususnya di Bangkok.
Mengulas impak bencana berkaitan iklim yang semakin meluas di rantau ini, Kunugi berkata, Asia Timur dan Pasifik antara kawasan paling terjejas di dunia, dengan dua daripada setiap kanak-kanak mengalami empat atau lebih bencana iklim ekstrem setiap tahun.
Beliau menegaskan keperluan untuk meningkatkan pelaburan dalam infrastruktur dan perkhidmatan ketahanan iklim, khususnya dalam sektor yang memberi kesan langsung kepada kanak-kanak seperti pendidikan, kesihatan, air dan sanitasi.
"Ini termasuk membina sekolah yang tahan banjir, menggunakan tenaga solar di kemudahan kesihatan dan meningkatkan sistem rantaian sejuk untuk vaksin,” katanya.
Kunugi turut menyentuh gangguan pendidikan akibat bencana, merujuk kepada Taufan Yagi tahun lalu yang menyebabkan sekolah-sekolah di beberapa kawasan di Vietnam ditutup selama berbulan-bulan, sekali gus menangguhkan sesi persekolahan kanak-kanak.
Beliau juga berkata bahawa dalam situasi kecemasan, UNICEF turut mempromosikan penubuhan ruang mesra kanak-kanak bagi menyediakan persekitaran selamat, perkhidmatan asas dan sokongan psikososial.
UNICEF akan terus bekerjasama dengan negara anggota ASEAN termasuk Malaysia untuk memperkukuh kesiapsiagaan dan langkah tindak balas terhadap bencana yang semakin kerap dan teruk.
"Ruang ini menyediakan perlindungan untuk kanak-kanak dan keluarga dengan kemudahan rawatan perubatan, kebersihan dan kaunseling. Dalam situasi yang asing atau sesak, ia sangat penting untuk menjamin keselamatan mereka.
"Perubahan iklim kini sebati bersama kita, dan kita mesti bersedia.
"Tindakan Malaysia di Myanmar bukan sahaja wajar dipuji, malah menjadi contoh kepimpinan dan kerjasama serantau yang perlu diteruskan pada masa depan,” kata Kunugi, yang dilantik sebagai Pengarah Serantau UNICEF bagi Asia Timur dan Pasifik pada Julai 2024. - Bernama
WELLINGTON: Cuaca buruk melanda New Zealand pada Khamis, dengan beberapa kawasan diisytihar darurat berikutan hujan lebat dan angin kencang, lapor Xinhua.
Di Pulau Selatan, hujan lebat menyebabkan banjir, memaksa penduduk dipindahkan dari kediaman mereka.
Menteri Pengurusan Kecemasan dan Pemulihan, Mark Mitchell mengumumkan bahawa bandar Christchurch diisytihar darurat pada sidang media petang Khamis.
Menurut pihak berkuasa cuaca negara, MetService, beberapa kawasan di wilayah Canterbury mencatatkan taburan hujan antara 100 hingga 180 milimeter sejak Rabu hingga tengah hari Khamis, lebih dua kali ganda purata hujan bulanan dalam tempoh singkat itu.
Datuk Bandar Selwyn, Sam Broughton pula berkata darurat diisytihar bagi daerah itu pada 5.39 pagi susulan paras sungai yang meningkat dan nasihat yang dikeluarkan majlis wilayah.
Amaran Merah hanya dikeluarkan bagi kejadian cuaca melampau yang dijangka menyebabkan gangguan besar dan kerosakan.
Di Wellington, kelajuan angin mencecah sekurang-kurangnya 150 km/j di kawasan terbuka dan 118 km/j di kawasan lain, dengan ramalan kelajuan maksimum sehingga 140 km/j pada awal petang Khamis.
Semua penerbangan di Lapangan Terbang Wellington dibatalkan sekurang-kurangnya sehingga 6 petang.
Setakat ini, tiada laporan mengenai kemalangan jiwa akibat cuaca buruk itu. – BERNAMA-XINHUA